+31 (0)40 236 90 82
info@bluedragon.nl

Contact gegevens

Croy 9
5653 LC
Eindhoven

Informatie aanvraag

dragon talks soon
more about blue dragon
 
Logo Blue Dragon
AnalyseBrand ConceptBrand DesignRealisatie
WebdesignWeb ApplicatiesMobile AppsE-CommerceSocial Media
Online BrandingOnline MarketingOnline Usability
WebspaceWorkspaceStreamingSecurity
E-Learning
Gamefication
Logo Serious Care

EEN SERIOUS GAME VOOR DE MODERNE ZORGSTUDENT

Hoe kun je ervoor zorgen dat studenten de theorie sneller vertalen naar de praktijk? En hoe blijft het geleerde beter hangen? Met behulp van een serious game, dacht het ROC van Twente.

Wij hebben deze gave game bedacht en ontwikkeld. ‘Serious Care’ is een simulatie van een zorginstelling en daagt de student Verzorgende-IG uit, om kennis en vaardigheden direct in de praktijk te brengen.

De case

De moderne student groeit op in een multimediale en interactieve wereld. De concentratie zakt soms snel weg, vaak eerder dan de les voorbij is. Het ROC van Twente wil deze studenten prikkelen, door een leeromgeving te creëren waarmee ze zich ook echt kunnen identificeren én waarbinnen ze graag leren.

Spelenderwijs leren

Het opleidingscentrum nam de studenten onder de loep. Wat blijkt: ze zijn veel aan het gamen op hun mobiele apparaten. Een aantal docenten kwamen daarom met het idee om een serious game in de opleiding te integreren. Met behulp van deze game kunnen studenten spelenderwijs alle competenties leren, die nodig zijn voor het beroep Verzorgende-IG.

De uitdaging

Een serious game ontwikkelen, die studenten voorbereidt op de beroepspraktijk en tegelijkertijd inspeelt op de behoeften van de student én de praktijk. Het is dus niet alleen een spel; de game moet ook bijdragen aan het verbeteren van de leerervaring, het curriculum en de kwaliteit van het onderwijs. Dat was de eerste uitdaging. De tweede uitdaging was: hoe ga je de studenten motiveren?

Gamification als motivator

Niet door het lezen van tekstboeken of het volgen van een les, maar juist in een virtuele omgeving en aan de hand van realistische praktijksituaties wordt de moderne student geprikkeld en gemotiveerd. Daarom hebben we gamification als motivator ingezet. Interactieve spelelementen zorgen voor een verhoogde intrinsieke motivatie, waardoor ook de kwaliteit van het leren verbetert. Binnen de game worden studenten gemotiveerd door:

  • Scores te vergelijken met andere studenten
  • Punten en badges te verdienen
  • Aantrekkelijke animaties
  • Ook bij slechte scores leuke animaties te tonen

De oplossing

De highlights van deze serious game zijn:

  • Simulatie van een zorginstelling
  • De student leert spelenderwijs
  • Leerinhoud is geïntegreerd in het spel
  • Gamification is dé motivator
  • Docenten kunnen de voortgang van elke student monitoren
  • Kwalificatie-proof

Het ontwikkelproces

In een tijdsbestek van 2 dagen hebben we een Proof of Concept (PoC) uitgevoerd, om te kijken of het idee technisch haalbaar is en de oplossing kan voldoen aan de wensen van het ROC van Twente. De PoC bleek meteen een groot succes. Na deze testfase hebben we eerst het technische aspect opgepakt, daarna pas de content structuur vormgegeven en afsluitend het design gecreëerd.

Het eindresultaat

Tijdens de pilot (Fase 1) bleek al snel dat studenten de game langer volhouden, dan een reguliere les. Ze leren op hun eigen tempo en doordat de leermomenten in het spel regelmatig worden herhaald, blijf de leerstof beter hangen.

Fase 2 start in het nieuwe schooljaar, waarbij nieuwe levels en personages worden geïntroduceerd, maar ook nieuwe functionaliteiten, zoals een pauzefunctie en meer animaties in plaats van vragen. Volgend jaar wordt de game officieel binnen de opleiding gebruikt.

De game doorontwikkelen

Ook van buiten het ROC van Twente wordt enthousiast op de game gereageerd. Het ROC is al door verschillende uitgevers benaderd, om de game verder te ontwikkelen.